Oldalak

2015. július 6., hétfő

Egészség percek - A zen diéta

Egy régebbi posztomban említettem nektek,hogy volt egy könyv ami rámtalált. Előtte egy két nappal gondolkodtam és felsőbb segítséget,útmutatást kértem ami segít leszokni a kényszeres evésről (mert nekem ez a legfőbb problémám). Valamelyik nap találkoztunk egyik barátommal és elmentünk a könyvesboltba neki egy játékot átvenni, aztán tudjátok hogy van ez: ha már itt vagyunk nézzünk körül.  Így esett,hogy a leértékelt könyvek között megtaláltam Martin és Philippa Faulks  A zen diéta forradalma című könyvét.
ebbe így semmi érdekes nem is lenne,de valamiért elkapott az az érzés,hogy nekem ezt elkell vinnem. Amúgy is csak két darab volt belőle ,de szó se lehetett,hogy átgondoljam. Így megvettem.  Azóta folyamatosan olvasom és sok érdekességet találtam benne és szeretnék nektek egy két dolgot idézni belőle és kíváncsi vagyok a véleményekre,hogy ki az aki találkozott már ezekkel a fogalmakkal, ki ismeri a könyvet ,stb.
forrás: google

Magáról a könyvről annyit,hogy nem egy nagyon vastag dolog, puha kötésű és az egészség,önfejlesztés, tudomány témakörökben mozog.
Az írók Martin Falkus és Philippa Falkus. Martinról annyit lehet tudni,hogy  öt éves kora óta tanulmányozza a keleti művészeteket és tudományokat. Japánban kapott zen buddhista képzést, jártas a harcművészetekben és ismerője a kínai misztikus tanoknak (tajcsi,meditáció, Qi Gong, Yi Jin Jing).
Philippa maga az író, ő történelem és valláskutató. Képzett aromaterapeuta,emellett egészséges élelmiszerek forgalmazásával foglalkozik. Itt a blogja.


Nagyon sok mindenről szó van a könyvben ami szimpatikus. Rengeteg saját élmény,tapasztalás, motiváció, gyakorlat. Amit én eddig tapasztaltam (kb. a negyedét olvastam el),hogy több a szöveg mint a gyakorlat. Rámutatnak bizonyos tucatproblémákra de nincs kifejtve,hogy hogyan lehetne leküzdeni. Egy két helyen vannak ilyen megoldások -bár nem tudok 100%ot mondani,mert még folyamatban az olvasás.
Idézek a könyvből.

Mi a zen diéta?
"A zen diéta nem egy szokványos diéta,mert nem csupán diéta,sokkal inkább egy életmód. A japán kaizen alapelvére épül,ami "fejlődést" vagy 'apró lépésként bekövetkező fejlődést' jelent.  Ez biztosítja,hogy soha ne kelljen más fogyókúrába kezdeni! Az olyan divatos fogyókúrák,mint például a 'káposztaleves-diéta', az 'Atkins- diéta', a 'juharszirup-diéta',stb. az a baj,hogy nem ösztönöznek állandó változásra. Valójában olyan változást hoznak létre,amit nagyon nehéz lenne állandóan fenntartani.
Mindenki aki próbálta már ezeket, tudja,hogy az ilyen fogyókúrák nem hoznak pozitív változást; az eredményük nem más,mint alacsony vércukorszint,rosszkedv,kínzó éhségérzet,az emésztés és az életmód felborulása.  A rövidtávon elérhető fogyás áll a középpontjukban,ami után az illető úgy tér vissza a megszokott életmódjához,hogy nem oldotta meg a háttérben húzódó problémát." 

Ezek a sorok sok ember életében megtalálhatóak szerintem és egyet is értünk abban,hogy a gyors módszerek nem kifizetődőek. Tudjátok, a jojo effektus. Ezt is szerintem minden diétázó jól ismeri mint a rossz pénzt. Nekem voltak olyan ismerőseim,akik úgy diétáztak,hogy inkább nem ettek semmit és igen szépen lefogytak rövid időn belül (persze azok a test részek is,amik egy nő számára fontosak- mellből is), de utána pár hónapon belül 3× akkorák lettek mint eredetileg voltak.
Szóval nem éri meg ostobán és felelőtlenül bánni a testünkkel.
A könyv elmondása szerinte maga a zen diétának a fókusza az apró,de folyamatos lépéseken van,ami remélhetőleg az egész életünkre kihat.  Akik esetleg ismerik és/vagy próbálták, elmondhatják tapasztalataikat- én még csak ismerkedem a könyvben leírtakkal.  Na nem a lassú folyamatokkal,hanem az egésszel.
A leírás alapján türelem kell ehhez- ami mondjuk nem hülyeség,mert életmódot se öt perc alatt vált az ember,nem igaz?! Itt nincsenek nagy és drasztikus változások,hanem apró és kicsi lépések,amiknek az lenne a célja,hogy beépüljenek a minden napjainkba,hogy szokásainkká váljanak.
forrás: google
Mi az a kaizen?
"A zen diéta az első diéta,amely hosszú távú megoldást kínál a kaizen és más, Japánból származó spirituális elvek alapján.
A kaizen kifejezés Japánból ered. [..] Annyit jelent,hogy apró,de állandósuló lépéseket teszünk a jobb dolgok irányába.  A kaizen japánul apró változást jelent. Kismértékű,de folyamatos fejlődést elérve hihetetlen erőre teszünk szert,mert a kis változások esetében nincs meg az a radikális változásokkal járó nagy kockázat. [..] A kis változásokhoz nem társul félelem, és nem jár velük nagy kockázat sem. Ha valami nem sikerül,egyszerűen visszavonjuk a változtatást; egy ilyen kis lépéssel nem ronthatunk el semmi lényegeset.  Nincs durva fordulat,de nagyon is motiváló,amikor elkezdenek jönni az eredmények. [..]
A kaizen az erőlködés nélküli változtatás filozófiája. A probléma megoldására irányuló,fenntartható kis lépéseknek nagyon erőteljes hatásuk van,sokkal erőteljesebb, mint amennyi energiát belefektettünk."

Ezt fentebb is írtam,hogy kis lépésekkel előrébb lehet jutni,mintha hirtelen drasztikus változásokra vágynánk. Ezeknek sosincs jó végük. De ahogy a könyvben írták, mit ronthatunk el? Semmit. Sokkal eredményesebben lehet lassan de biztosan elérni a kitűzött célt. Ebben talán mindannyian egyetértünk.
Ne értse félre senki azt a részt,hogy erőlködés nélküli változás. Ugyanis ez magára az életmód váltásra értendő és nem a mellé társuló sportra. Az egy másik téma,amit egyébként szintén érint a könyv.

Egyenlőre ennyit osztanék meg belőle. Ez a kezdet és a könyv bevezetője- illetve a könyv még hosszabban ír erről az egészről,de amit kibogarásztam az maga a lényeg. A későbbiekben is fogok idézni a könyvből,mert bár baromi terjedelmesen ír ugyanarról az egy dologról,mégis vannak értékelhető részek benne,meg nagy igazságok.
forrás: google
Mit gondoltok a módszerről?
Ismerős valakinek? Vagy már régóta űzitek,csak máshogy hívjátok?!
Ismerős  könyv?

2 megjegyzés:

  1. Én most találtam meg ezt a könyvet, véletlenül. Azóta olvasom nagyon érdekes, szerintem segíteni fog.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem segít. Én is nagyon értékeltem a könyvet- érdekes meglátások voltak benne.

      Törlés